Dag 2

Borås. A.k.a Borran, Staden där regnet öser ner - jämt och ständigt, eller?

Borås är en ganska så lagom stor stad som ligger knappt en timme utaför Göteborg. Borås är en stad man hatälskar, ibland så är det världenssuperduper bästa stad och ibland undrar man vafan det är för liten skithåla man bor i. Men det är trots allt här jag är uppvuxen jag kan staden utan och innantill och Borås kommer alltid finnas hos mig varmt om hjärtat.

Borås är känt för att vara en textilstad med många textilbutiker och även textilmuseeum, vi har även Europas främsta och största designerhögskola mitt i centrum. I Borås har många olika typer av märken och butikskedjor grundats. Exempel på dessa är Gina tricot, Lindex (en bit härifrån), Svea, Net on Net, Nelly.com, Ellos och Haléns. Vi har ett bra shoppingutbud i staden dels av den andledning att många texilföretag har sina huvudkontor här. Visst är Borås inte bara känt i textilens tecken, härifrån trackterna kommer även kända personer som Magnus Carlsson, Shirley Clamp, Jill Johnsson. Men nog pratat om kändisar och Märken!

I Borås kommun bor det cirka 105 000 människor, i staden runt 67 000 människor. Att folk säger att det regnar mycket i Borås har faktiskt en andledning, därav att folk associerar regn med staden. Borås ligger nämligen i en dal och när regnmolnen ska passera kullarna ovanför dalen stöts de i och släpper sedan ner regnet i dalsvackan. (Jag tror det var så, jag är inte 100 på det) Jag tror dock att vi glömmer bort de dagar då det verkligen är soligt och att vi inte uppskattar dom när dom väl kommer utan bara klagar över att det regnar jämt. Vi vill bara minnas att det regnar bara för att ha något att klaga över och att kunna ha ett citat för Borås. Borås är även en kulturstad, dvs att mycket teaterföreställningar att kolla på på stadsteatern eller Saga teatern, sen så är det statyer, målingar och skulpturer typ överallt i Borås!

Händelser i borås som är stora är ju såklat vår/höst vintermarknad, torsdagskvällarna varje sommar, och alla stora fotbollsmatcher som spelas här i Borås Arena med jämna mellanrum. Även de utförsäljningarna som äger rum 2 gånger per år på blandannat Joel & Jolina, Svea och Faith. Även den stora utförsäljningen av Nelly plagg på åhaga som pågår hela sommaren.

Borås har olika stadsdelar, som vilken stad som helst, det finns mycket fördommar om varje stadsdel och skolor i olika stadsdelar och hur man anses vara och se ut beronde på vilken stadsdel man kommer ifrån, Jag vet att det är sådär uppdelat i andra städer också men jag vill inte dela med mig av mina personliga åsikter om det här i bloggen men jag ville bara nämna det eftersom det ingår i kära staden Borås.

Hoppas ni gillade min bildliga roman om Borås men innan jag avslutar så tänkte jag bara avsluta med att lista upp mina 5 favorit mat/cafe ställerna här här i Borås just for fun...

* Café viskan

* Jensens Böfhaus

* Golden elephant

* La Copita resturang

* Särlakiosken (supergoda hamburgare)


Bilder från Borås:

Bildkälla: http://iloveboras.se/2011/03/21/rosta-fram-boras-skonaste-smultronstalle/


Kommentarer från er söta läsare.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback